Amica PGZ6310 płyta gazowa. Studium przypadku

Amica PGZ6310 płyta gazowa. Studium przypadku

Jak powstaje nowy produkt? Cztery etapy rozwoju na przykładzie płyty gazowej Amica.

Amica PGZ6310 – płyta gazowa

Projekt: liderzy projektu, projektanci prowadzący: Krzysztof Chróścielewski, Mariusz Włodarczyk (Autorskie Studio Projektowe), projektanci wspomagający: Marek Andrzejewski, Marcin Tomaszek

Producent: Amica Wronki SA

Na rynku od: 2011

Wymiary: 5 x 59 x 52 cm

Cena: 579 zł

Płyta gazowa ze zintegrowanym panelem sterującym, łączy wygląd produktów klasy premium z bezpieczeństwem użytkowania oraz ergonomią. Produktem tym Amica zdecydowała się na wejście w wyższy segment rynku płyt gazowych. Duże pole rusztu ułatwia przestawianie garnków, a elementy sterujące zaprojektowano tak, by znajdowały się jak najbliżej użytkownika.

Stabilną podstawę dla garnków zapewnia żeliwny ruszt, który jest wytrzymały i bardzo łatwy do utrzymania czystości. Płytę wyposażono w system OptiGas, innowacyjne rozwiązanie pozwalające zminimalizować zużycie gazu – płomień palnika rozgrzewa dno garnka, natomiast ciepło nie ucieka na boki. Dzięki tej technologii zużycie gazu podczas gotowania może być niższe nawet o 12 proc.

1. ROZPOCZĘCIE (luty 2009)

I. Zdefiniowanie potrzeb i celów - oczekiwania producenta:

Wprowadzenie na rynek nowej linii płyt gazowych do zabudowy, spełniającej wymagania rynku poprzez nowoczesne wzornictwo. Dopasowanie stylistyczne nowej linii do trzech istniejących linii piekarników do zabudowy – Platinum, Trend i Scandium.
Zastosowanie żeliwnych rusztów, zabezpieczenia przeciwpyłowego, sterowania umieszczonego centralnie z przodu i palnika wok oraz dodatkowych funkcji, w tym sterowania elektronicznego.

Płyty powinny mieć techniczną stylistykę, obniżoną wysokość, centralny panel sterowania.

II. Badania rynku

Product manager Radosław Czarnecki zebrał, przeanalizował i zestawił wyniki badań z różnych źródeł, w tym informacji z sieci sprzedaży i dystrybucji, jak również z danych Związku Pracodawców AGD w Polsce CECED oraz raportów Agencji Badań Rynkowych GFK Holding.

 


 

 

Badania obejmowały:

A. Analizę sytuacji istniejącej w zakresie obecnie oferowanych produktów.

B. Potencjał rynku płyt gazowych w Europie: Szacunkowe dane dotyczące wielkości rynku płyt gazowych do zabudowy w poszczególnych państwach. Udział ilościowy i procentowy sprzedaży płyt gazowych przez Amica i głównych konkurentów. Analizę cech produktów w liniach wzorniczych firm konkurencyjnych w segmencie cenowym niskim, średnim, średnim wyższym i drogim.

III. Projektowa specyfikacja produktu

Płyty powinny integrować się wizualnie z nowoczesnymi systemami mebli kuchennych do zabudowy. Produkty powinny mieć symetryczny układ palników i elementów sterujących.

Płyty powinny mieć semiprofesjonalny charakter. Czytelność rozmieszczenia sterowników względem poszczególnych pól grzejnych.

 

2. PLANOWANIE

I. Projekt koncepcyjny

W pierwszym etapie przygotowano 16 szkiców koncepcyjnych w formie wizualizacji komputerowych obrazujących produkty w ujęciu płaskim (2D). Poszczególne wersje różniły się rozmieszczeniem na powierzchni płyty pól grzejnych, pokręteł sterujących, formą rusztów żeliwnych i grafiką opisującą elementy sterujące.

II. Wybór koncepcji przeznaczone do dalszego rozwoju

Wybrano trzy koncepcje, analizując przedstawione rozwiązania podczas spotkań i dyskusji w grupie zebranej przez managera projektu, składającej się z przedstawicieli zarządu, biuro rozwoju, działu marketingu, projektantów, konstruktorów i technologów.

 

III. Projekt wzorniczy

Opracowano trzy koncepcje w formie modeli przestrzennych i wizualizacji w programie 3D. Zaproponowane rozwiązania oceniono na podstawie następujących kryteriów: stopnia dopasowania designu do piekarników do zabudowy, podobieństwa linii wzorniczych konkurencji z segmentu docelowego, atrakcyjności wzorniczej produktów, stopnia nowoczesności i oryginalności produktów, charakterystyki panelu sterującego, charakterystyki rusztu oraz łatwości rozwijania projektu w różnorodne wersje.

 3. ROZWÓJ

I. Opracowanie prototypu

Wykonano trzy modele imitacyjne w technologii frezowania CNC w piance modelarskiej oraz w technologii druku 3D (rapid prototyping). Elementy płyt i rusztów zostały wykończone w technologiach lakierniczych, a grafika naniesiona w formie folii ciętej na ploterze.

II. Ewaluacja prototypu

Modele poddano badaniom zrealizowanym przez korporację badawczą Pretendent. Badanie obejmowało ocenę porównawczą modeli konkurencyjnych płyt gazowych w celu uzyskania informacji ze szczególnym uwzględnieniem postrzegania w zakresie następujących cech: ergonomia / estetyka / nowoczesność / solidność / niezawodność.

 

 

Dane pozyskano m.in. metodą wywiadów grupowych wśród osób dobranych na podstawie kryteriów określonych przez producenta. W oparciu o wyniki badań wybrano model do finalnego opracowania.

 III. Udoskonalenie i zatwierdzenie ostatecznej wersji produktu

Zgodne z wynikami badań, w projekcie poprawiono ruszt na lżejszy optycznie. A grafikę opisującą pokrętła sterujące na większą i bardziej czytelną. Zmodyfikowani przekrój rusztu i wysokość posadowienia rusztu nad palnikiem, co doprowadziło do optymalizacji sprawności spalania gazu.

4. WDROŻENIE

I. Produkcja

Rozpoczęcie produkcji w lipcu 2010

II. Ewaluacja pierwszych partii produkcji

Ocena i weryfikacja produktów doprowadziła do przywrócenia pierwotnej, zaproponowanej przez projektantów wersji rusztów żeliwnych, powiększających znacznie pole odkładcze, dzięki rezygnacji z pochyłych powierzchni rusztu.