Avionaut Glider. Studium przypadku

Avionaut Glider. Studium przypadku

Jak powstaje nowy produkt? Cztery etapy rozwoju na przykładzie fotelika samochodowego Avionaut Glider

Avionaut Glider - fotelik samochodowy

Projekt: ergo:DESIGN – Ryszard Poniedziałek, Andrzej Śmiałek, Piotr Hojda, Karina Wieczorek wraz z zespołem projektowo-wdrożeniowym Lookart

Producent: Lookart Łukasz Karwala

Na rynku od: 2012

Cena: ok. 560 zł

 

Glider to flagowy fotelik marki Avionaut, stworzony przez zespół ergo:DESIGN, który odniósł międzynarodowy sukces rynkowy. Podczas jego projektowania, szczególną uwagę zwrócono na aspekty ergonomiczne i higieniczne.
Opatentowany system mocowania fotelika pasem samochodowym, nie tylko usprawnia montaż, ale i umożliwia regulację kąta nachylenia. Szybka w demontażu wkładka ułatwia czyszczenie. Dynamiczna, spójna i nowoczesna, inspirowana lotnictwem forma doskonale wpisuje się w styl nowo powstałej marki.

1. ROZPOCZĘCIE (czerwiec 2009)

I. Zdefiniowanie potrzeb i celów - oczekiwania producenta:

Klient dostrzegł możliwość wprowadzenia na rynek fotelika o wadze w przedziale 9-25 kg, węższym niż popularnych fotelików (9-36 kg). Założono, że fotelik będzie zaprojektowany, skonstruowany i wyprodukowany w Polsce – a nie w Chinach. Miał też zostać flagowym produktem linii fotelików.

II. Badania rynku

Aby ułatwić sukces rynkowy i odróżnić Glidera od produktów z dotychczasowego portfolio klienta, stworzono dla niego markę Avionaut. W tym celu dokonano analizy konkurencji i określono pożądane cechy nowej marki. W ten sposób odpowiedni wcześnie podporządkowano decyzje projektowe ( w szczególności wizerunkowe) nowej koncepcji, co w rezultacie znacznie przyspieszyło proces wdrożenia projektu.

W marce Avionaut odwołano się do poczucia bezpieczeństwa, zaufania do zaawansowanej technologii lotniczej i komfortu związanego z lataniem.

 

III. Projektowa specyfikacja produktu

Dla projektu istotne było:

  • zagwarantowanie bezpieczeństwa i zgodności rozwiązań projektowych z przepisami
  • wprowadzenie własnych rozwiązań konstrukcyjnych
  • zadbanie o komfort pasażera
  • prowadzenie projektu zgodnie z założeniami stworzonymi dla marki Avionaut
  • Klient opracował wstępną konstrukcję produktu i przekazał ją zespołowi ergo:DESIGN do dalszych prac projektowych. Zawierała ona ważne rozwiązania: przebieg pasów, wymiary i opatentowany sposób mocowania pozwalający na pochylanie fotelika podczas snu dziecka.

 

2. PLANOWANIE

I. Projekt koncepcyjny

Po przeanalizowaniu konstrukcji zaproponowano kilka koncepcji w dwóch liniach stylistycznych. Dokonano symulacji, jak te kształty sprawdzą się w innych produktach. Wyłoniono szereg rozwiązań, które mogły zapewnić przewagę produktu nad konkurencją. Opracowano bardziej precyzyjne wytyczne dla marki Avionaut.

II. Wybór koncepcji przeznaczonej do dalszego rozwoju

Wybrano koncepcję o wizerunku „twardym” – ideę „”twarde skorupy z zewnątrz. Miękki środek i superkomfortowe wkładki w środku” – dlatego, że dobrze realizowała założenia marki Avionaut.

 

III. Projekt wzorniczy

Powstał wstępny projekt wzorniczy określający charakter i liczbę elementów plastikowych oraz wstępną zasadę kolorystyki. Model imitacyjny, sprawdzający gabaryty, wpasowanie w fotel samochodowy i przebieg pasów trzymających dziecko, wykonano według bryły wydrukowanej w technologii 3D. Poprawki wprowadzono po specjalistycznych konsultacjach. Jednocześnie opracowano CI marki Avionaut.

 

 

 

 

 

3. ROZWÓJ

I. Opracowanie prototypu i jego ewaluacja 

Glider występuje w dwóch wersjach: mocowany pasami samochodowymi lub ISOFIX-em. Plastikowe elementy w obu wersjach musiały być identyczne, tak by wykorzystywały te same formy wtryskowe. To założenie obniżyło koszty produkcji, choć utrudniło proces wdrożenia, choćby ze względu na wymóg spełnienia norm – różnych dla poszczególnych modeli.

Wykonanie prototypu wymagało skonstruowania wszystkich plastikowych elementów.

 

 

 

 


Trwało to kilka miesięcy, zmiany konsultowano w zespole i wprowadzano na bieżąco podczas konstruowania. Sposób szycia tapicerek u wkładek kolorystycznych dopracowano na prototypie.

II. Udoskonalenie i zatwierdzenie ostatecznej wersji produktu

Zaprojektowano wykończenie powierzchni plastikowych i infografiki oraz opracowano kolorystykę i sposób szycia tapicerek.

4. WDROŻENIE (wrzesień 2012)

I. Produkcja

 
Wykonano komplet narzędzi wtryskowych i przygotowano nową linię produkcyjną. Przy okazji wdrożono szereg usprawnień i wzorowy system kontroli jakości.

 

 

 

 

 

 II. Ewaluacja pierwszych partii produkcji

Dokonano drobnych zmian konstrukcyjnych form wtryskowych. Rozpoczęto produkcję, gdy tylko produkt uzyskał wymagane certyfikaty.

Jednocześnie kończono prace nad dwoma innymi fotelikami uzupełniającymi portfolio firmy.

Fotelik samochodowy Avionaut Glider, rpod. Lookart Łukasz Karwala, proj. Ergo Design wraz z zespołem projektowo-wdrożeniowym Lookart