Baterie umywalkowe Hiacynt - studium przypadku

Baterie umywalkowe Hiacynt - studium przypadku

Jak powstaje nowy produkt? Cztery etapy rozwoju na przykładzie baterii umywalkowych i bidetowych Hiacynt marki Deante.

Produkt: HIACYNT - baterie umywalkowe i bidetowe

Projekt: Małgorzata Płoskońska

Producent: Deante

Na rynku od: 2015

Cena: od 320 zł

Kolekcję Hiacynt charakteryzuje dynamiczna forma – strzeliste łuki zrównoważone prostymi płaszczyznami. Okrągłe zakończenie wylewki koresponduje z subtelną i wygodną w użyciu dźwignią. Zarówno model umywalkowy, jak i bidetowy posiadają wygodne korki typu click-clack, pozwalające w łatwy sposób otwierać i zamykać odpływ wody. Dodatkowo baterie umywalkowe zostały wyposażone w system eco-click – funkcję dwustopniowego otwierania dźwigni, redukującą zużycie wody o blisko połowę. Wpuszczony w korpus ruchomy aerator pomaga precyzyjnie kierować strumieniem wody, tak aby nie rozlewała się poza obszar umywalki.

1. ROZPOCZĘCIE (listopad 2012)

I. Zdefiniowanie potrzeb i celów - oczekiwania producenta:

Stworzenie serii baterii łazienkowych, przeznaczonych dla wymagających klientów, śledzących najnowsze trendy i nowinki technologiczne. Sprostanie estetycznym i funkcjonalnym potrzebom polskich użytkowników. Nawiązanie do polskich korzeni firmy, poprzez współpracę z młodą, rodzimą projektantką. Wprowadzenie do oferty produktów, będących przykładem dobrego designu w atrakcyjnych
cenach. Wdrożenie nowej serii wiodącej, odświeżającej stylistyczny kierunek marki Deante, która w 2015 r. świętuje 25-lecie działalności. Dodatkowo, umocnienie wizerunku firmy dzięki kolejnej autorskiej kolekcji.

II. Badania rynku

Magdalena Paszkowska, Product Manager Grupy Baterie, przygotowała i przeprowadziła badania jakościowe wśród potencjalnych klientów indywidualnych. Dotyczyły one preferencji zakupowych w dwóch obszarach – estetycznym (uwzględniającym kształty, proporcje i wymiary baterii) oraz użytkowym (obejmującym systemy oszczędzające wodę, czy wybór pomiędzy cięgnem a korkiem click-clack).

 

 

III. Projektowa specyfikacja produktu

Do produkcji baterii wykorzystano najwyższej klasy komponenty europejskich marek, gwarantujących najlepszą jakość. Zastosowano 25 i 35 mm głowice ceramiczne, hiszpańskiej marki Citec, a także ruchome aeratory wiodącego niemieckiego producenta Neoperl. Dodatkowo, wprowadzono system oszczędzania wody w modelach umywalkowych – funkcję eco-click, pozwalającą zredukować jej zużycie do 50%. Kolekcję wyróżniają nie tylko jakość i funkcjonalność, ale także dobry design. Bazę baterii stanowią prostokątne korpusy z łagodnie zaokrąglonymi brzegami. Smukłe bryły wieńczą płaskie wylewki. Całość ma dynamiczny charakter, dzięki łagodnym podcięciom i dobrze wyważonym kątom nachyleń.

2. PLANOWANIE

I. Projekt koncepcyjny

Na etapie koncepcyjnym powstały trzy różniące się wyglądem projekty. Dwa spośród nich posiadały korpusy na bazie prostokąta z zaokrąglonymi bokami, a jeden na bazie okręgu. Poszczególne wersje różniły się kształtami dźwigni, korpusów i wylewek. Ostatecznie wybrano propozycję, która spełnia wymogi estetyczne związane zarówno z filozofią marki, jak i zmieniającymi się gustami użytkowników, zapewniając jednocześnie wysoką jakość produkcji.

 

 

II. Wybór koncepcji przeznaczonej do dalszego rozwoju

Ostateczna decyzja o wyborze projektu została dokonana przez Product Managera Grupy Baterie, a następnie zaakceptowana przez Dyrektora ds. Produktu. Podjęto ją na podstawie analizy wyników ankiet, konsultacji z zaufanymi klientami i analizy trendów panujących na rynku wśród producentów, architektów i projektantów wnętrz.

III. Projekt wzorniczy

Na podstawie briefu, debriefu oraz konsultacji z projektantką wybrano jeden z proponowanych wzorów. Projekt konstrukcyjny powstał na bazie plików 3D dostarczonych przez autorkę serii.

3. ROZWÓJ

I. Opracowanie prototypu

Na bazie plików dostarczonych przez projektantkę przygotowano wirtualne modele 3D, uwzględniające wymogi technologiczne i użytkowe. Dobrano konkretne komponenty przy jednoczesnym zachowaniu pierwotnych linii zawartych w projekcie. Po konsultacjach z zakładem produkcyjnym wykonano wydruki 3D w technologii FDM. Dzięki nim sprawdzono, czy produkty są ergonomiczne – wygodne w użytkowaniu, a także funkcjonalne i zgodne z projektem wzorniczym.

II. Ewaluacja prototypu

Wydruki 3D zostały poddane ocenie zespołu składającego
się z Product Managera Grupy Baterie, projektantki oraz przedstawicieli handlowych, którzy mają najbliższy kontakt z klientami pośrednimi i ostatecznymi. Co więcej, wydruki zaprezentowano grupie respondentów, biorących udział w ankiecie dotyczącej preferencji zakupowych, tym samym konfrontując ich potrzeby i opinie z projektem wzorniczym.

 

III. Udoskonalenie i zatwierdzenie ostatecznej wersji produktu

Na podstawie wniosków, będących wynikiem konsultacji, wprowadzono poprawki do modelu CAD. Zmiany nanoszono na model komputerowy, a następnie wykonywano kolejne wydruki 3D. W warstwie estetycznej ulepszono stosunek proporcji korpusu do wylewki. Ponadto wprowadzono poprawki konstrukcyjne wymagane przez zakład produkcyjny. Zmiany wdrażano w taki sposób, aby nie ingerować w projekt wizualny. Dlatego też niejednokrotnie konsultowano je z projektantką, chcąc zachować formę spójną z linią wzorniczą serii. Podjęto decyzję o wprowadzeniu baterii umywalkowej w dwóch wariantach – wysokim i niskim. Po zatwierdzeniu ostatecznego wyglądu baterii, wzór został zastrzeżony w bazie Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (OHIM), należącego do struktur Unii Europejskiej.

 

4. WDROŻENIE (2015)

I. Produkcja

Zlecenie produkcji - październik 2014 r. Dostawa pierwszej partii z produkcji seryjnej - kwiecień 2015 r. Data wdrożenia do oferty 20.04.2015 r.


 

 

II. Ewaluacja pierwszych partii produkcji

W pierwszej kolejności zakład produkcyjny przygotował formy odlewnicze, a następnie wykonał partię próbną na podstawie uprzednio ustalonej specyfikacji technicznej. Partia została poddana badaniom jakościowym, w tym testom zmęczeniowym, umożliwiającym ocenę żywotności produktów. Ocenie poddano zarówno walory użytkowe, w tym m.in. klasę przepływu, jak i estetyczne – zgodność z projektem.