Biurko wizerunkowe - studium przypadku

Maja Ganszyniec

Biurko wizerunkowe - studium przypadku

Nazwa: Bureau/Secretary Producent: IKEA Projektant/zespół projektowy: Krystian Kowalski, Maja Ganszyniec, Paweł Jasiewicz Rok rozpoczęcia prac nad produktem: 2011 Rok wdrożenia: 2014

Pod koniec roku 2010 zostaliśmy zaproszeni razem z kilkunastoma  projektantami z całego świata do współtworzenia kolekcji PS na 2014 rok. Kolekcja ta różni się zasadniczo od pozostałych linii produktowych IKEA. Powstaje raz na dwa lub trzy lata, a tworzona jest przez projektantów zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. PS to kolekcja wizerunkowa, jej głównym celem nie jest osiągnięcie wysokiej sprzedaży składających się na nią produktów, tylko podniesienie poziomu postrzegania marki. Kolekcja na 2014 rok zaplanowana była wokół najmocniejszych długofalowych trendów lub zmian zachodzących w stylu życia i mieszkania młodych mieszkańców miast. To oni byli główną grupą docelową kolekcji - osoby mobilne, często przemieszczające się, podróżujące i przeprowadzające się. Poszukujące rozwiązań funkcjonalnych dla małych przestrzeni mieszkań oraz przedmiotów, ale jednocześnie produktów oferujących ciekawe i wyróżniające się wzornictwo.

Kolekcja ta również wzorniczo z założenia miała odbiegać od stałych produktów IKEA, być zauważalna zarówno w działaniach komunikacyjnych, jak i w fizycznej przestrzeni sklepu.

Projekt rozpoczął się dwudniowymi warsztatami w Szwecji, mającymi na celu zbriefowanie projektantów oraz wspólne określenie kierunków projektowych. Ramy briefu określone przez wybrane trendy oraz grupę docelową pozostawiały nam ogromną dowolność. Również na etapie koncepcyjnym nie postawiono żadnych ograniczeń materiałowych, funkcjonalnych, produkcyjnych czy cenowych. W trakcie tych prac miało miejsce drugie spotkanie całej grupy projektantów pracujących nad kolekcją. Kuratorzy dbali o to, by przy jak największej różnorodności produktów, stworzyć spójną całość bez dublujących się funkcjonalności, czy wizualnych podobieństw.

Jednym w większych wyzwań była świadomość terminu premiery kolekcji. Rozpoczynając prace mieliśmy przed sobą ponad trzy lata.

W trakcie warsztatów, któryś z projektantów zadał pytanie: "Jak mamy wiedzieć, co będzie nowatorskie, świeże i ciekawe w 2014 roku?". Odpowiedź brzmiała: "To wy, projektanci, nam powiedzcie. Po to tu jesteście" .

Zdaliśmy sobie sprawę, że sami należymy do grupy docelowej kolekcji PS: mieszkający w mieście, z reguły w mniejszym niż większym mieszkaniu, z przeprowadzkami w tle. W związku z tym pomysł na sekretarzyk powstał na bazie obserwacji i analizy własnego stylu i trybu życia. Zauważyliśmy, że w związku z radykalnym  rozwojem technologii coraz częściej pracujemy w domu. Definicja domu i jego funkcji uległa zmianom, natomiast jego przestrzeń i wyposażenie nie zdążyło zostać dostosowane, tempo zmian jest zbyt duże. Przestrzeń pokoju dziennego, a raczej tak zwanego living roomu, przeznaczona z założenia do odpoczynku stała się również domowym biurem. Nie przynosimy pracy do domu, to dom bywa miejscem pracy. Wyzwaniem stało się pogodzenie obu trybów - pracy i wypoczynku. Postanowiliśmy stworzyć mebel, który pozwala komfortowo pracować, ale nie będzie klasycznie rozumianym meblem  biurowym. Szukaliśmy formy, która nie przytłoczy przestrzeni living roomu, a bezszwowo się z nią zrośnie. Wymiary mebla to minimalne gabaryty potrzebne do wygodnej pracy na laptopie (w blacie znajduje się otwór na kable). To pozwala na zamknięcie blatu i pozostawienie komputera i wszystkich elementów związanych z pracą wewnątrz - niewidocznych. Symbolicznie i fizycznie mebel pozwala nam na przejście z trybu pracy, do trybu odpoczynku. 

Po zaakceptowaniu projektu przeszedł on w fazę wdrożeniową. Przy tak ogromniej skali firmy i konieczności dostosowania detali projektu do wewnętrznych wymogów IKEA, wdrożenie trwało dwa i pół roku.  Na tym etapie ustalane były docelowe materiały, rozwiązania techniczne, kolorystyka (w tym wypadku częściowo podyktowana kolorem głównym kolekcji). Mebel poddawany był testom wytrzymałościowym i testom bezpieczeństwa. Warto wspomnieć, że IKEA rozwinęła własne wymogi i normy bezpieczeństwa, bardziej restrykcyjne niż regulacje europejskie. Przy tej skali produkcji oczywista jest minimalizacja ryzyka na każdym polu, dlatego "sito", przez które przechodzi każdy projekt jest naprawdę gęste. Sekretarzyk to jeden z czterech projektów, które dotarły do fazy rozwoju, natomiast jedyny, który zakończył się wdrożeniem.

Produkcja mebla odbywała się w Polsce, co było miłym akcentem tej współpracy. IKEA produkuje swoje meble w naszym kraju od ponad pięćdziesięciu lat, jednak dopiero przy kolekcji PS2014 zdecydowali się zaprosić do współpracy polskich projektantów 

Kolekcja odniosła zaplanowany efekt - ze względu na mocny i świeży charakter została zauważona i doceniona zarówno przez media branżowe, jak i klientów. Pomimo relatywnie wysokich cen poszczególnych produktów, większość z nich przekroczyła plany sprzedażowe. Wśród tych produktów również sekretarzyk, który był drugim najdroższym produktem w kolekcji. Jednak najważniejszym celem kolekcji było zwrócenie uwagi konsumentów i mediów na nowy kierunek w strategii firmy, która za najniższe ceny na rynku oferuje design na najwyższym światowym poziomie. Obserwując oddźwięk mediów, udało się to osiągnąć. Aktualnie trwają prace nad nową odsłoną kolekcji - tym razem na 2017 rok.

O AUTORCE:

Maja Ganszyniec (rocznik 1981) urodzona na Śląsku, absolwentka wydziału Design Product londyńskiego Royal College of Art (2008) oraz krakowskiej ASP (2005). Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w biurach projektowych w Londynie i Mediolanie(m. in. Atelier Mendini). Po powrocie do Polski współpracowała przy szeregu projektów komercyjnych, odpowiedzialna za strategię design oraz art directing. Efektem współpracy z Touchideas są dwie nagrody Red Dot Award in Communication (2011 i 2014). W latach 2009-2013 współprowadziła Kompott Studio. Aktualnie prowadzi Studio Ganszyniec specjalizujące się w projektowaniu mebli i produktu. Na koncie ma współpracę z IKEA, Comforty, Leroy Merlin, Amica, Marbet, Mothercare, Orange, Dupont, Camper czy PayPass.

Studio Ganszyniec

hello@studioganszyniec.com

ul. Rapperswilska 20

03-956 Warszawa

--------------

m: +48 501 426 046

e: maja@studioganszyniec.com