Kanu - kolekcja siedzisk i stolików. Studium przypadku

Eryk Rutkowski

Kanu - kolekcja siedzisk i stolików. Studium przypadku

Jak powstaje nowy produkt? Cztery etapy rozwoju na przykładzie kolekcji siedzisk i stolików Kanu

Produkt: KANU kolekcja siedzisk i stolików

Projekt: Tomasz Augustyniak

Producent: Marbet Style

Na rynku od: 2014

Cena: od 1245 zł

 

KANU to kolekcja siedzisk i stolików, przeznaczonych do stref wypoczynku w przestrzeniach biurowych, publicznych i mieszkalnych, wykonana ze sklejki giętej.
Fotele dostępne są w trzech wariantach projektowych, również w wersji z tapicerowanym siedziskiem i oparciem. Lakierowane w całości fotele, łącznie z podstawą, dostępne są w czterech kolorach: żółtym, szarym, czerwonym i czarnym.
Stoliki dostępne są w dwóch wymiarach blatów oraz w dwóch wysokościach. Blaty wykonano ze sklejki pokrytej laminatem , którego kolorystyka nawiązuje do kolorystyki kształtek sklejkowych w odcieniach naturalnego drewna – brzozy, dębu, orzecha amerykańskiego.

1. Rozpoczęcie (luty 2014)

I. Zdefiniowanie potrzeb i celów – oczekiwania producenta:

Kolekcja foteli wraz ze stolikami przeznaczona do użytkowania
w miejscach publicznych:

  • wykorzystująca elastyczność i plastyczność sklejki, posiadająca lekkość optyczną
  • łatwa i wygodna w użytkowaniu, wykonana z wysokiej jakości materiałów, wytrzymała na intensywną eksploatację, o dobrych proporcjach i dobrze wyprofilowanych siedziskach
  • dostosowana do potrzeb świadomych odbiorców
    z grupy mainstream, nawiązująca wzornictwem do modernizmu, stylistyki lat 50. i 60. ubiegłego wieku.

II. Badanie rynku

  • Wyniki audytu wzorniczego oferty przeprowadzanego przez IWP w Warszawie, który objął analizę poszczególnych systemów mebli w odniesieniu do trendów wzorniczych obowiązujących oraz do oferty wytypowanej konkurencji. Zakres objął ocenę potencjału wzorniczego poszczególnych kolekcji oraz wskazanie trendów wzorniczych obowiązujących w przestrzeniach publicznych.

 

 



  • Badanie postaw i zachowań architektów przeprowadzone przez firmę BCMM Badania Marketingowe z Katowic, które obejmowało proces decyzyjny w wyborze mebli do aranżacji powierzchni w obiektach użyteczności publicznej.
  • Ankiety przeprowadzane wśród klientów dotyczące produktów i postrzegania firmy, opinie rynku z raportów przedstawicieli handlowych.


III. Projektowa specyfikacja produktu

  • Fotel bazujący na formowanej sklejce
  • Dopuszczone jest lakierowanie sklejki zgodnie z wzornikiem RAL
  • Warianty foteli mogą różnić się kształtem oparcia

2. Planowanie

I. Projekt koncepcyjny

Na podstawie briefu projektowego powstał jeden projekt koncepcyjny, który został zaakceptowany przez zespół. W skład zespołu zatwierdzającego projekt wchodził: Prezes Zarządu, Menedżer Działu Rozwoju i Marketingu, Produkt Menedżer oraz Specjalista ds. Wdrożeń

 


II. Projekt wzorniczy


Po zaakceptowaniu projektu koncepcyjnego oraz określeniu wariantów mebli wchodzących w skład kolekcji projektant przedstawił gotowy projekt zawierający rzuty zwymiarowane oraz projekt graficzny. Na podstawie gotowego projektu powstał projekt konstrukcyjny

3. ROZWÓJ


I. Opracowanie prototypu produktu

Na podstawie projektu konstrukcyjnego powstały prototypy poszczególnych foteli i stolików kolekcji mebli KANU. Przy pracy nad prototypami pracował zespół wdrożeniowy firmy, w skład którego wchodziły osoby z działów: wdrożeniowego, produkcyjnego, technologicznego, zaopatrzenia, rozwoju, marketingu i sprzedaży.

II. Ewaluacja prototypu

Podczas pierwszego nadzoru autorskiego projektant wprowadzał poprawki, które zostały naniesione na prototyp. Dotyczyły one głównie dopracowania punktów styku siedziska z podstawą oraz kolorystyki.

 

4. WDROŻENIE (grudzień 2014)

I. Produkcja

Produkt został wprowadzony do oferty w grudniu 2014 roku.

 


II. Ewaluacja prototypu

Podczas pierwszego nadzoru autorskiego projektant wprowadzał poprawki, które zostały naniesione na prototyp. Dotyczyły one głównie dopracowania punktów styku siedziska z podstawą oraz kolorystyki.

III. Udoskonalenie i zatwierdzenie ostatecznej wersji produktu

Po wykonaniu poprawek wprowadzonych przez projektanta, podczas drugiego nadzoru autorskiego zatwierdzony został prototyp, jako ostateczna wersja produktu.