Seminarium "Młody biznes w oparciu o design. Start it up!" - podsumowanie

Seminarium "Młody biznes w oparciu o design. Start it up!" - podsumowanie

14 maja w siedzibie IWP odbyło się drugie seminarium WBZ. Poświęcone było realiom powstawania i czynnikom sukcesu startupów tworzonych w oparciu o design.

W połowie maja 2015 r. zaprosiliśmy młodych, kreatywnych twórców polskich startupów, doświadczonych projektantów oraz managerów, dla których wzornictwo jest jednym z głównych kryteriów warunkujących sukces w biznesie. Spotkali się oni w siedzibie Instytutu Wzornictwa Przemysłowego jako paneliści II Seminarium w ramach projektu WBZ, aby dyskutować na temat sukcesów i porażek w tworzeniu i rozwinięciu startupów w dojrzałe firmy w oparciu o design.

W trakcie czterech paneli skupionych wokół hasła „Młody biznes w oparciu o design –start it up!”, paneliści dyskutowali o realiach powstawania i czynnikach sukcesu ich startupów. Tematy dyskusji dotyczyły zarówno produktów użytkowych, nowych technologii, aplikacji jak i usług. Ich kontekst dotyczył wykorzystania projektowego myślenia w tworzeniu młodych biznesów. Ponadto ważnym aspektem spotkania były cenne sugestie i wskazówki przedstawicieli instytucji finansujących i wspierających młodych przedsiębiorców, zasiadających w IV panelu.

Wśród uczestników seminarium prawie 40 proc. uczestników to przedsiębiorcy. Kolejne 40 proc. to projektanci. Grupę 200 osób dopełniali studenci i przedstawiciele administracji publicznej.

Na podstawie opinii uzyskanych z ankiet mamy pełne przekonanie, że zarówno konwencja dyskusji panelowych jak i różnorodność zagadnień podejmowanych podczas seminarium odpowiada potrzebom uczestniczących w wydarzeniu. W komentarzach 93 proc. ankietowanych przeważały opinie pozytywne, takie jak:

Formuła panelu jest ciekawa i wartościowa, umożliwia poznanie różnych perspektyw

Możliwość udziału dużej grupy, zadawania pytań, dyskusji kuluarowych

 

Podobało się połączenie różnych branż, osób na różnych etapach w kontekście zaawansowania działalności

Dużo ciekawych informacji, głos bezpośrednio od startupów, dobrze przygotowani moderatorzy

Po raz kolejny Seminarium, oprócz użytecznej porcji wiedzy praktycznej, było również inspiracją i motorem dla wielu uczestników do rozwoju biznesu i nawiązania relacji zawodowych. Prawie w 100 procentach wszyscy ankietowani ocenili użyteczność zawodową treści, jako zdecydowanie istotną.

Uzyskałam wiele inspiracji i poczułam jeszcze więcej motywacji do działania

Nawiązałam relacje biznesowe, spotkałam osoby z branży, jestem zadowolona

Bardzo biznesowe podejście, konkretne wskazówki, motywacja, inspiracja

Na wyróżnienie zasługuje między innymi skład panelistów w trzech pierwszych panelach – tym razem wśród głosów w dyskusji przeważali młodzi, początkujący przedsiębiorcy, których koncepcje wyrosły z ogromnej pasji, energii i otwartości. Wszyscy oni, niezależnie od pełnionej w firmie funkcji, podkreślali znaczenie wzornictwa i projektowego myślenia. Przekaz ich wypowiedzi był jednocześnie potwierdzeniem, że design jest kluczowym, a często krytycznym ogniwem w projektowaniu i rozpoznawalności nowopowstałych marek produktów i usług. Paneliści podkreślali również wagę współpracy i roli projektanta w zrozumieniu potrzeb użytkownika na każdym etapie ich projektowania.

Bardzo mocnym merytorycznym akcentem Seminarium były dwa wystąpienia Gości Specjalnych – projektanta Tomasza Rudkiewicza, jako doświadczonego przedsiębiorcy odważnie podchodzącego do nowych wyzwań rynku oraz Marcina Piątkowskiego – młodego autora startupu mocno osadzonego w światowych realiach biznesowych. Marcin Piątkowski zaprezentował kompleksowy model biznesowy, który pozwolił na rozwinięcie startupowej koncepcji do startującej seryjnej produkcji swojego produktu – innowacyjnego środka transportu – JIVR bike.

Podobnie jak pierwsze, tak i drugie w tym roku Seminarium WBZ wzbudziło dużo emocji i zgromadziło liczne grono zainteresowanych reprezentujących różne środowiska. Konsekwentnie realizujemy główne cele organizowanych spotkań, prezentując perspektywy rozwoju biznesów opartych o design. Zapraszając firmy i instytucje, dla których wzornictwo jest jednym z głównych wyznaczników przewagi konkurencyjnej produktów i usług na rynku polskim i rynkach światowych, dostarczamy inspiracje i praktyczną wiedzę, jak można skutecznie budować przewagę polskich firm.

Kontynuacją tych założeń będzie kolejne, trzecie Seminarium planowane na jesień 2015 roku również w Warszawie. Już teraz zapraszamy do śledzenia informacji na portalu WBZ o nadchodzących wydarzeniach. Ponownie spotkamy i skonfrontujemy ze sobą różne środowiska i punkty widzenia w formule dyskusji eksperckich. Mamy nadzieję, że po raz kolejny będą one inspiracją i zaczynkiem do szerszej dyskusji o sposobach wdrażania myślenia projektowego i biznesowego w oparciu o wzornictwo w polskich przedsiębiorstwach.

Dziękujemy za udział i zapraszamy serdecznie!